تحديث آخر نسخة 1.8.37

تقييم الموضوع :
  • 0 أصوات - بمعدل 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
مشاكل بسيطة في رسائل الاعلام البريدي
بسم الله الرحمن الرحيم

أنا عندي منتديات MyBB الإصدارة 1.2.14 ومشكلتي الوحيدة اللي مضيقاني هي في رسائل الاعلام البريدي اللي بتوصل للاعضاء وبتوصلني أنا كمان . وأنا هقول على المشاكل بالتوالي وبتمنى منكم المساعده :

1 - رسائل الاعلام البريدي الفوري بتوصل على ( صندوق بريد الهوتميل فقط ) وبيكون عنوان الرسالة والمرسل ملخبط ورموز ملخبطه لكن الرسالة لما تفتحها بتبقه مظبوطه والكلام مظبوط . إيه الحل إن عنوان الرسالة والراسل يظهروا مظبوط مش على شكل رموز ؟

2 - المشكلة التانيه لما بتوصلني رسائل إعلام على بريد الياهو بتكون مظبوطه بس بيكون مكتوب الراسل ( منتديات مودرن Mailer ) أنا بقه عايز أشيل كلمة Mailer من أسم الراسل .

3 - آخر مشكلة ساعات رسالة الاعلام البريدي بتوصل ناقصه مش كامله يعني مش بيكون فيها لينكات الموضوع ومعلومات إلغاء الاشتراك ...... بمعنى أصح بيوصل نصف الرسالة مش كلها . فيا ترى إيه الحل برضو في المشكلة دي ؟؟؟

أنا منتظر المساعده من فريق عمل الموقع الرائع ده ومن مستر بيبو الله يكرمه ويبارك فيه ويوفقه .

جزاكم الله كل خير

إذا كنت لا تقرأ إلا ما يُعجبك فقط ، فإنك إذاً لن تتعلم أبداً !

[صورة: modern.gif]
*
WwW.Modern2Day.CoM

When Quality Matters
شكر من طرف :
مرحبا أخي الكريم دارك أنجل 4 يو،،
المشكل الأول: قد تكون بعض الجداول ليست من ترميز utf-8 ،، لذا اذهب الى الادوات و الصيانة --- ثم اللتحويل الى utf-8
إذا لم تحل المشكلة اذن قد يكون المشكل بالبريد الالكتروني تبعك.

المشكل الثاني: الله أعلم،، رح ننتظر الأخ بيبو.

المشكل الثالث: اظن أن هذا مشكل شائع،، و قد يكون خطأ مؤقت إنشاء الله.
وشكرا.
شكر من طرف :
1- هذه مشكلة عامة للغة العربية مع الهوتميل والياهو, وليست مع منتديات MyBB فقط. اغلب الرسائل التى تصلنى من المنتديات العربية تكون بها هذه المشكلة, وبعضها ارى المشكلة بمحتوى الرسالة نفسه.

2- داخل ملف inc/functions.php
ابحث عن
PHP كود :
if(my_strlen(trim($from)) == 0)
    {

$from "\"".$mybb->settings['bbname']." Mailer\" <".$mybb->settings['adminemail'].">";
    } 

استبدله بالتالى
PHP كود :
if(my_strlen(trim($from)) == 0)
    {

$from "\"".$mybb->settings['bbname']."\" <".$mybb->settings['adminemail'].">";
    } 

3- لم اواجه هذه المشكلة من قبل. تأكد انه ليس هناك اى تعديلات او هاكات تؤثر على المراسلات البريدية.
شكر من طرف :
بس يا بيبو بصراحه أنا كانت رسائل الاعلام البريدي بتاع موقعكم ( موقع الدعم العربي dd4bb ) بتوصلني الأول برموز غريبة على بريد الهوتميل وبعدين معرفش إيه اللي حصل بقت توصل مظبوطه

كأنكم حليتوا المشكلة !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

كمان أنا كنت عايز أتناقش معاكم في حاجه وهي لو المشكلة في ترميز الجداول كانت وصلت الرسالة برضو برموز غير مفهومة على الياهو بس في الواقع مش هو ده اللي بيحصل أنا بتوصلني الرسالة واضحه تماماً على الياهو وكل حاجه فيها مظبوطه دون استثناء أما الهوتميل فبيكون عنوان الرسالة والراسل فقط هما اللي ظارهين برموز غريبة

يا ترى إيه الحل ؟

*
WwW.Modern2Day.CoM

When Quality Matters
شكر من طرف :
انت قريت تعليقى يا طيب؟
شكر من طرف :
أه سوري أنا مأخدتش بالي والله يا بيبو وقمت بتعديل الرد بتاعي وتقدر تقرأه بعد التعديل عشان تفهم قصدي

وشكراً ليك على الاستجابه السريعة

*
WwW.Modern2Day.CoM

When Quality Matters
شكر من طرف :
احنا ماغيرناش اى حاجة يا طيب. التغيرات التى لدينا هى الموجودة لدى الجميع.
(اقصد تحديث الإصدار)
بالنسبة لمسألة الرموز الغير مفهومة. فليس لها علاقة بترميز قاعدة البيانات.
المشكلة هى مشكلة عامة بالهوتميل والياهو, اذا كنت تستخدم الـ Gmail فلن ترى هذه المشكلة.

وايضا المشكلة ليست من المنتدى MyBB نفسه, فكما ذكرت هناك الكثير من المنتديات الأخرى التى تصلنى رسائلها بترميز غير مفهوم.
شكر من طرف :

التنقل السريع :

يقوم بقرائة الموضوع: بالاضافة الى ( 1 ) ضيف كريم