تحديث آخر نسخة 1.8.37

تقييم الموضوع :
  • 0 أصوات - بمعدل 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
حملة على «الإنترنت» لتأييد جمال مبارك
رأيى الشخصى, كاشخص مصرى عادى جدا, لا سياسى ولا اجتماعى ولا حتى شئون بيئة...

مبارك صح امنا من الخطر الخارجى, يعنى ماباقاش فى حروب مع دول غريبة, بس الشعب بقة كله بياكل فى بعضه.
يعنى اسمع من امى ومن الناس الكبيرة, انهم كانوا ممكن يروحوا مشوار ويسيبوا باب البيت مفتوح طلامة ان جيرانهم موجودين بيبقوا مطمنين وعارفين انهم فى امان... دلوقتى الواحد بيركب قفل واتنين وباب حديد ويجب كلب ولا اتنين حراسة ويخاف على اهل بيته (هنا مش بتكلم عن نفسى, بس المناطق الشعبية لو عيشتوا فيها هاتشوفوا نصايب)

يعنى امنها من برة وولعها من جوة (الشوط الأول تعادل)

لو بصينا للنحية الزراعية, مصر من المفترض انها دولة زراعية, او حتى النشاط الزراعى فيها المفروض انه يمشى الحال...
دلوقتى مافيش كلام من ده القمح بنستورده, وياريت بنعرف نستورده الا بنستورده غير صالح للإستخدام الأدمى (بيجيبولنا علف بهايم)!

معلش ماهو البهايم مخلوقات برضه...
ناهيك عن اللحوم اللى مش سايبين حاجة الا وفيها خراب يكفى قارتين...

طيب الصناعة؟ الصين والحمد لله وفرولنا كل حاجة وكله فى السعر الحنين يا مان, حتى الحلاق بقة ديليفرى!

طب ايه تانى؟ اتقدمنا طيب؟ اكيد اتقدمنا شوف الفرق فى الكهربا بين قبل-مبارك و بعد-مبارك
وكذلك فى التليفون ولا الكبارى والأنفاق؟ واو, ياناس هو ده التقدم؟ التقدم لما اشوف امارة زى دبى صنعت حضارتها بنفسها (مش بيعيشوا هما واجيال اجيال اجيالهم يقولوا اجدادنا عملوا واحنا ياريتنا بنحافظ على اللى هما عملوه)
لما اشوف دولة زى الصين خرجت من الحرب العالمية قالت يا اما انا يا اما السوق العالمى, وفى حوالى 30 سنة اكلت العالم كله...

حد يقولى ازاى بيقيس التقدم ويقولى احنا فين من التقدم؟

طيب كده خلصنا مدح فى عموا مبارك اللى مدلعنا ومهنينا...

بالنسبة للبرادعى, انا شخصيا مش عارف مش بستريحله, بس مش مهم انا استريحله ومش مهم الشعب كله يستريحله
ومش مهم هو كويس ولا لا, المهم مبارك يمشى, لما نقدر نمشى مبارك وهو حى الشعب هايستعيد الأمل, هايبقة فى ثقة فى كل واحد ان التغيير ممكن لو اتفقنا على كلمة, لكن حكومة مبارك احترفت فى تفرقة اهداف الناس, يعنى مثلا, تعالى قول لواحد من اللى طالع عينهم فى الشعب يللا نعمل مظاهرات نقلب الحكم, هايقولك ياعم سيبنى فى حالى خلينى اشوف هاعشى العيال ازاى!
احنا عايزين تغيير يدينا امل ان مصر مش امبرطورية ابو جمال واولاده.
الرد
شكر من طرف :

الردود في هذا الموضوع
RE: حملة على «الإنترنت» لتأييد جمال مبارك - بواسطة Pepo - 2010-05-01, 12:18 PM

التنقل السريع :

يقوم بقرائة الموضوع: بالاضافة الى ( 1 ) ضيف كريم