تحديث آخر نسخة 1.8.37

تقييم الموضوع :
  • 0 أصوات - بمعدل 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
توقف سجل إستخدام البريد الموجود بلوحة التحكم
اولا بشكرك بيبو لحل مشكلتى السابقة الخاصة بعدم القدرة على الاشتراك بقسم معين وتم حلها تماما

اعتذر لسرعة الاستفسار التانى على التوالى

طبعا إسترجاع كلمة المرور لا تعمل لدى وانا أعتقد ان المشكلة من الستايل لكن عند الدخول الى الستايل الافتراضى نفس المشكلة

عند محاولة استرجاع الباسورد

عند الدخول الى لوحة التحكم ثم الادوات والصيانة ثم سجل النظام البريدي اجد هذه الرسالة

[صورة: 687baffc6528.jpg]

MyBB was unable to send the email using the PHP mail() function.

لا أعلم سبب المشكلة وهى قائمة من قبل الترقية ال 1.4.13 يعنى اللى فهمته ان لا علاقة بين الترقية والمشكلة
إصدار المنتدى 1.6.12
الرد
شكر من طرف :
بالفعل لا علاقة بين الترقية والمشكلة.
المشكلة ان استضافتك بها مشكلة فى إعدادات الـ SMTP او تمنع استخدام البريد بشكل عام.
اذا كانت استضافتك تتيح استخدام البريد... اسألهم لماذا لا تعمل دالة mail() الخاصة بالـ php
الرد
شكر من طرف :
الغريب انها شركة جودادى يعنى مفروض من اكبر شركات الهوست على الانترنت عموما انا بعت ايميل ومستنى ردهم

شكرا يا بيبو على الرد السريع صراحة مش عارف اقولك ايه كتر الف خيرك
لا اخى بيبو انا جربت سكريبت التست ده

PHP كود :
<?php
error_reporting
(E_ALL);

$to '[email protected]';

if(
mail($to'Testing mail''This is a mailing test to see if PHP mail works.'))
{
     echo 
'Mail was sent by PHP';
}
else
{
     echo 
'PHP could not send the mail';
}
?>

وجالى ايميل ان البريد مفيش فيه مشاكل

This is a mailing test to see if PHP mail works.
الرد
شكر من طرف :
نعم هذا يعنى ان البريد يعمل, ربما السجل الذى تراه هو قديم (انظر الى التاريخ اذا كان متوفر)
جرب مسح كل السجلات, وتأكد انه لا توجد اى رسائل فى سجل البريد, وبعدها ارسل رسالة خاصة مثلا (او اى شئ اخر يجعل المنتدى يرسل رسالة بريدية) وبعدها راجع السجل... واخبرنى هل تظهر نفس الرسالة؟
الرد
شكر من طرف :
للأسف بتيجى برضه يا بيبو بس انا لما عملت كليك على الرسالة اللى منفعش تتبعت مكتوب فيها

PHP كود :
من"=?UTF-8?B?2YXZhtiq2K/Zitin2Kog2KXZitis2Ykg2LPZitmA2YDZgNmA2K8=?=" <egyptt@live.com

ده المفروض ايميلى بس ايه اللى قبل منه ده مش فاهم هل ممكن يكون فى حاجة فى ملف معين
إصدار المنتدى 1.6.12
الرد
شكر من طرف :
ممممم, ربما هذا يفسر السبب...

داخل ملف inc/class_mailhandler.php
ابحث عن
PHP كود :
    if(!trim($this->from))
        {
            if(
$mybb->settings['mail_handler'] == 'smtp')
            {

$this->from $mybb->settings['adminemail'];
            }
            else
            {

$this->from '"'.$this->utf8_encode($mybb->settings['bbname']).'"';

$this->from .= " <{$mybb->settings['adminemail']}>";
            }
        } 

استبدله بالتالى
PHP كود :
    if(!trim($this->from))
        {

$this->from $mybb->settings['adminemail'];
        } 

واخبرنى بالنتيجة
الرد
شكر من طرف :
سورى عالتأخير فى الرد يا بيبو بس كنت منتظر رد الشركة عشان اكون ملم بجميع النواحى

بخصوص تغيير ما داخل ملف inc/class_mailhandler.php

اصبح لا يأتينى صفحة الإيرور فى سجل إستخدام البريد لكن ايضا لا يتم ارسال الايميل كأنك لم تفعل شىء

سواء على الستايل الافتراضى او ال ستايل المستخدم ...

بالنسبة للشركة انا مهتمتش بردهم بعد تجربة السكريبت اللى فوق لكن ردوا عليا وانا بصراحة مفهمتش هم بيقولو ايه

If you use the mail() function in your PHP, you do not need to specify an outgoing mail server. If you are using some other method besides mail() in your PHP code, use relay-hosting.secureserver.net for your relay server.
إصدار المنتدى 1.6.12
الرد
شكر من طرف :
لو العيب فى ملف معين هو اللى بيسبب الايرور ممكن امسح كل المنتدى ما عدا config.php , setting.php وارفعه تانى

وبعدين صراحة انا مش عايز اتعبك اكتر من كدة
إصدار المنتدى 1.6.12
الرد
شكر من طرف :
مافيش تعب ولا حاجة يا طيب.
بس بما ان الخطأ لا يظهر يعنى ان الأيميل يرسل بدون مشاكل, اما عدم استلامه فهذا امر اخر خارج المنتدى.
الرد
شكر من طرف :
بصراحة الخطأ يأتى كما هو لكن معنديش مشكلة فى عدم إستعادة الباسورد لكن هل يمكن تعطيل خاصية الإشتراك فى موضوع او قسم معين
إصدار المنتدى 1.6.12
الرد
شكر من طرف :

التنقل السريع :

يقوم بقرائة الموضوع: بالاضافة الى ( 1 ) ضيف كريم