تحديث آخر نسخة 1.8.37

تقييم الموضوع :
  • 1 أصوات - بمعدل 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
فكرة مجنونة ومعقولة في نفس الوقت مجنونة
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
عنوان غريب اكيد بيحمل وراه مضمون اغرب؟؟
اقرأ وأرجو كتابة حتي ولو تعليق علي ما هو مكتوب في الاسفل.
محصلش معاك قبل كده ان في منتداك حد اقتبس من منتدي تاني موضوع وجه يحطه عندك وظهر بالشكل ده:
[صورة: 8W7ZDBM7RQUR_th.jpg]
وطبعا ده موضوع اعضاء كتيره مبتحبوهوش وبيسبب ان الناس بتستصعب بعد كده حط المواضيع والردود او حتي الاقتباس من المنتديات الاخري (الفي بي)
فأيه رأيك لو في هاك مثلا بيحول اكواد في بي للأكواد بتاعة البي بي طبعا ده هيخلي الناس الاقتباس بتاعها او كتابة المواضيع ونقل بعضها من المنتديات الكبيرة سهل جدا.

طبعا الكلام سهل لكن الفعل اصعب من هذا.
ولهذا سالت الدعم الفني في موقع ماي بي بي الرسمي وقد جاوبني بهذه الاجابه:
You don't necessarily need a plugin. You can create custom MyCode that mimics vBulletin bbcode
ومعناه انك من الممكن ان تفعلها انت ولكن بمعرفتك لغة معينة وستعرفها بمجرد قراءة الرد الذي اسأل فيه من اين اضعها او كيف:

Admin CP --> Message Filters --> Custom MyCode - you'll need to know some regular expressions though.

فبرجاء من اخواني الافاضل هنا شرح هذا الموضوع لأنه يرتقي بمنتدي بي بي ويجعله ينافس نظيرة في بي بسبب الاشتراك في اشياء كثيرة ستعدلها انت.

تخيل مدي سعادتك عندما يكون لك منتدي ينافس في بي وفي نفس الوقت مجاني.
مع العلم في احيان كثيرة يكون المجاني افضل بكثير جدا من المدفوع بسبب ان مصدره مفتوح ويمكنك التعديل فيه والاضافه كما تحب.

ارجو الا اكون قد طولت عيلكم.

ومنتظر الرد من الاخوه الكرام هنا.
منتداي راديو ستار
xsbeg.com/b
الاصدار:
1.4.1
شكر من طرف :
اعطنى رابط لأى موضوع بمنتداك يكون به رد مقتبس حتى اصمم لك الكود ويكون متابسب مع منتداك
شكر من طرف :
شكرا اخي بيبو وأسف علي التأخر في الرد وها هو رابط الموضوع (هذا الموضوع لا يظهر به شيء مطلقا مع انه اكبر موضوع في المنتدي):
هذا هو الاول
والموضوع ده ببيان فيه البي بي كود بتاع الفي بي فده الي انا عايز تحويل ليه عشان اما حد يقتبس مشاركه او موضوع من منتدي في بي يظهر عندي عادي وميبانش فيه الاكواد وده مثال حي اخر:
إضغط هنا

وأيضا من ضمن عيوب هذا الموضوع كما زكرت في اللينك الاولانيه ان ساعات كتير الموضوع مبيظهرش مطلقا؟؟
منتداي راديو ستار
xsbeg.com/b
الاصدار:
1.4.1
شكر من طرف :
ويمكنك رأية ايضا المواضيع القديمة الموجوده في المنتدي ستجدها كلها بها عيوب وده بسبب التحويل او مفيهاش كلام اصلا ولا صور؟؟

وهتلاقي منها كتير في قسم المواضيع المحزوفة و المكررة:
هنا قسم المواضيع المحزوفة والمكررة
منتداي راديو ستار
xsbeg.com/b
الاصدار:
1.4.1
شكر من طرف :
اعزرنى يا طيب. فالوقت لا يسمح لى بأن اتصفح مواضيع منتداك للبحث عن موضوع يكون به اقتباس..
بالنسبة لكود الفى بى رأيته تمام.
اريد اى موضوع به اقتباس عادى بأكواد MyBB عادية.
شكر من طرف :
لا هذا الاقتباس يعمل وليس به مشكله مشكلتي هي الاقتباس من منتي في بي (لأنه هو الاغلبيه العظمة في المنتديات كلها) والمنتديات التي به ما بي بي قليلة جدا وتحكمها صعب غير الفي بي ولكن الفي بي محتاج ترخيس واستضافتنا لا تسمح بتشغيل الاسكربتات المسروقة او المقرصنة.

وأشكرك علي الرد وتعبك مع كل الناس والاعضاء.

وشكرا لك مره اخري.
منتداي راديو ستار
xsbeg.com/b
الاصدار:
1.4.1
شكر من طرف :
شكرا اخي بيوبو علي تعبك ولكني وجدت الحل وها انا اضعه هنا ليستفاد منه كل من هنا وأرجو من كل من يعمل هذا بان يدعي لي بالنجاح:

You can add these custom MyCodes to simulate what vB does:

Name: vB Color
Regex:
كود :
\[color=(["'])([a-zA-Z]*|\#?[0-9a-fA-F]{6})\1](.*?)\[/color\]
Replacement:
كود :
<span style="color: $2;">$3</span>

Name: vB Size
Regex:
كود :
\[size=(["'])(xx-small|x-small|small|medium|large|x-large|xx-large)\1\](.*?)\[/size\]
Replacement:
كود :
<span style="font-size: $2;">$3</span>

Name: vB Size Int
Regex:
كود :
\[size=(["'])([0-9\+\-]+?)\1\](.*?)\[/size\]
Replacement:
كود :
<span style="font-size: $2em;">$3</span>

Name: vB Font
Regex:
كود :
\[font=(["'])([a-z ]+?)\1\](.+?)\[/font\]
Replacement:
كود :
<span style="font-family: $2;">$3</span>

Name: vB Align
Regex:
كود :
\[align=(["'])(left|center|right|justify)\1\](.*?)\[/align\]
Replacement:
كود :
<p style="text-align: $2;">$3</p>

Name: vB Align 2
Regex:
كود :
\[(left|center|right|justify)\](.*?)\[/\1\]
Replacement:
كود :
<p style="text-align: $1;">$2</p>

منتداي راديو ستار
xsbeg.com/b
الاصدار:
1.4.1
شكر من طرف :
لكن ما زال هناك مشكله وهي ان المواضيع القديمة الخط بها كبير جدا وساعات بيبوظ الصفة ومبيبقاش تحت مسطره فمبتعرفش تشوف المشاركات كلها بتبقي الصفحه مقطوعه:
انظر هنا
منتداي راديو ستار
xsbeg.com/b
الاصدار:
1.4.1
شكر من طرف :
طيب انا راضى ضميرك كيف استخلص ما احتاجه من موضوع مثل هذا؟
انت مدير عام يعنى يمكنك تعديل هذه المواضيع وحل مشاكلها.
ياريت يا طيب ترينى رابط يمكننى قراءة محتواه ويكون به نص مقتبس..
شكر من طرف :
أنا اسف لو معرفتش اعبر عن الي انا عايزة والاقتباس الي انا بتكلم عليه هو ان الموضوع يظهر بنفس الشكل الي بيظهر بيه في منتدي في بي بفنس الاكواد الي زي دية كده مثال عام يوضح كل ما اريده:
ده الكود الاصلي بتاع منتدي في بي لمشاركه عادية:
كود :
[CENTER][SIZE="6"]لاحظت في الفترة الاخيرة انتشار هذا الفيرس الغلس علي جميع اجهزة مصر بشكل رهيب وهو فيرس الدودة الذي يتم التخلص منه بكل سهولة بواسطة برامج الانتي فيرس...
والفيرس عبارة عن ملفان exe و Autorun.inf ويتم وضعهم علي اي فلاشة او ديسك او سي دي لينتقل الي جميع بارتشنات الجهاز بمجر فتح هذه الفلاشة او الديسك او السي دي فيتم كشفه بمنتهي السهولة من قبل الانتي فيرس الا ان الفيرس مكون من ملفين.... الـexe كما قلت من قبل والـAutorun.inf وهو مالا يمسحه الانتي فيرس طبعا لان مالوش دعوة...
ليبقي هذا الملف علي البارتشن حتي تظهر الرسالة الشهيرة عند فتحك لاي بارتشن في جهازك بـdouble click عادية....

[IMG]http://img67.imageshack.us/img67/1378/15571027pe4.jpg[/IMG]

لانه لايجد الملف الـexe الذي قام بمسحه الانتي فيرس.....فيضطر المسخدم الي اللجوء لRight click >> Open
ولهذا فحل هذه المشكلة بكل بساطه هو الدخول الي البارتشن المصاب وعمل الاتي....

1- الذهاب الي Tools في الـToolbar والضغط عليها
2 اختيار Folder Option
3- الضغط علي View
4- التعليم علي Show Hidden Files
5- حذف التعليم من امام Hide Protected Operating System Files
6- الضغط علي Ok
7- سيظهر الان الملف الـAutorun.inf علي البارتشن المصاب
8- قم بحذف الملف من البارتشن المصاب ثم قم بعمل اعادة تشغيل للجهاز....

........مبروك ..........

[/SIZE][/CENTER]

اوك كده.

بص بقي لو انا مثلا حطيته هنا في المنتدي:
ولا حظ كيف يظهر:

[CENTER][SIZE="6"]لاحظت في الفترة الاخيرة انتشار هذا الفيرس الغلس علي جميع اجهزة مصر بشكل رهيب وهو فيرس الدودة الذي يتم التخلص منه بكل سهولة بواسطة برامج الانتي فيرس...
والفيرس عبارة عن ملفان exe و Autorun.inf ويتم وضعهم علي اي فلاشة او ديسك او سي دي لينتقل الي جميع بارتشنات الجهاز بمجر فتح هذه الفلاشة او الديسك او السي دي فيتم كشفه بمنتهي السهولة من قبل الانتي فيرس الا ان الفيرس مكون من ملفين.... الـexe كما قلت من قبل والـAutorun.inf وهو مالا يمسحه الانتي فيرس طبعا لان مالوش دعوة...
ليبقي هذا الملف علي البارتشن حتي تظهر الرسالة الشهيرة عند فتحك لاي بارتشن في جهازك بـdouble click عادية....

[صورة: 15571027pe4.jpg]

لانه لايجد الملف الـexe الذي قام بمسحه الانتي فيرس.....فيضطر المسخدم الي اللجوء لRight click >> Open
ولهذا فحل هذه المشكلة بكل بساطه هو الدخول الي البارتشن المصاب وعمل الاتي....

1- الذهاب الي Tools في الـToolbar والضغط عليها
2 اختيار Folder Option
3- الضغط علي View
4- التعليم علي Show Hidden Files
5- حذف التعليم من امام Hide Protected Operating System Files
6- الضغط علي Ok
7- سيظهر الان الملف الـAutorun.inf علي البارتشن المصاب
8- قم بحذف الملف من البارتشن المصاب ثم قم بعمل اعادة تشغيل للجهاز....

........مبروك ..........

[/SIZE][/CENTER]

لاحظ بقي في منتداي انني اقتسبت كل هذا الكلام بدون تغير حرف واحد منه:
انظر هنا

هل لاحظت وجود اكواد الفي بي:
مثل:
[CENTER][SIZE="6"]
[/SIZE][/CENTER]

مع العلم بعد التعديل الذي وضعته لم تعد تظهر هذه الاكواد.
ارجو ان تكون فهمتني ووصلتك فكرتي.
منتداي راديو ستار
xsbeg.com/b
الاصدار:
1.4.1
شكر من طرف :

التنقل السريع :

يقوم بقرائة الموضوع: بالاضافة الى ( 1 ) ضيف كريم