تحديث آخر نسخة 1.8.37

إستفتاء : هل ترى ان الدكتور محمد البرادعى يصلح رئيسا لمصر؟
ليس لديك إذن بالتصويت في هذا الاستطلاع.
نعم
100.00%
4 100.00%
لا
0%
0 0%
إجمالي 4 أصوات 100%
* لقد قمت بالتصويت لهذا الإختيار . [عرض النتائج]

تقييم الموضوع :
  • 1 أصوات - بمعدل 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
هل ترى ان الدكتور محمد البرادعى يصلح رئيسا لمصر
إقتباس :تقريبا أنت لم تصل لما أريد أن أقوله
وزير عينه أبو جمال معجبش معلمين الوزارة
وأتمرو عليه ونطروه طب أبو جمال جبلك أبو ضمير وبعدين ؟
ماهو ده مصير طبيعى لما تحط شيخ وسط عصابة!

ثم ان فى حاجة متهيألى انت مش ملاحظها, انا مش معترض ابدا على ان 90% من المسؤلين سواء وزراء او غيرهم اتنسى ومات الضمير جواهم...

ودول أُس بلاوى فى البلد, بس فى نفس الوقت دور الرقابة على اللى زيهم فيه خلل, وبداية الخلل من فوق, يعنى مبارك سواء بسبب فساده هو شخصيا او لا, هو ماينفعش يكمل, لحد كده كفاية عليه البلد على قد ماعمرت على قد ماخربت (والخراب بيضر اكتر مالعمار بيفيد)...

انما احنا نتغير دى, فادى زى مانت قولت مالهاش علاقة بالحاكم الا فيما يرعاه (يعنى كل ماتحت نظره وسلطته, ماهو كمان الحاكم مش هايدخل البيوت يصلح اللى فيها) لكن على الأقل المفروض يصلح اللى فى الوزارة...

طول مالرئاسة خربانة, الوزارة خربانة, واللى تحتها خربان, وطول ماكل دول خربانين الناس هاتفضل تخبط شمال ويمين, وتلاقى فساد فى مجلس شعب, وشورة او حتى فى اى مجلس على القهوة, الفساد انتشر بسبب قلة الرقابة وقسوة الظروف اللى المصريين فيها.

احنا شعب تقريبا مش طماع يابو طارق, انت مثلا, طول ماحياتك مستقرة وبيتك مستقر انت راضى (وانا مثلك وامثالنا كثير) مش هاتطمع يكون عندك فيلا ولا قصر ولا عربية هامر (مع ان من حق اى حد انه يحلم بالزيادة, بس نشوف ده لما يكون عندنا مقومات الحياة الأساسية متوفرة)

مش طالبين اكتر من استقرار معيشى, لما مانقدرش نحصل عليه, والأسوء ان يكون 60% من الشعب فى مستوى لا يصلح للعيشة الأدامية (بقة بلدى المسمى بتاع تحت خط الفقر, اللى يعيش والزبالة حواليه والمجارى من كل ناحية يبقة مش عايش عيشة بشر)

يبقة حلمنا فى تغيير اللى يحكمنا اقل حقوقنا يمكن اللى يجى يعمل حاجة, لأنه ببساطة لو ماعملش فى ناس كتير اوى (حتى لو انا وانت مش منهم)
مش هيتضروا ولا هايوصلوا لأسوء من اللى هما فيه.
الرد
شكر من طرف :

الردود في هذا الموضوع
RE: هل ترى ان الدكتور محمد البرادعى يصلح رئيسا لمصر - بواسطة Pepo - 2010-03-02, 08:04 AM

التنقل السريع :

يقوم بقرائة الموضوع: بالاضافة الى ( 1 ) ضيف كريم