تحديث آخر نسخة 1.8.37

تقييم الموضوع :
  • 2 أصوات - بمعدل 3
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
غل وكره جزائرى للمصريين
إقتباس :اقلك كلامى مبنى على اى اساسا ان كل اللى راحو يحجزو عشان يطلعو السودان وكانو بره الحزب الحكومه مردتش تسفرهم وانا ليا ناس راحت
وفى ناس انااعرفهم من الحزب راحو وهما بنفسهم قالو ان صوتهم اتنبح فى التشجيع وكانو 50 بس الشباب وواحد منهم اللى اعرفه قال ان الفنانين اللى راحو راحو عشان البرستيج ومحدش شجع الفريق يبقى يابيبو بكل بساطه متقوليش اللى معاه يروح المفرود اللى يروح مشجعين يشجعو اللعيبه بتعتنا مش تقولى اللى معاه فلوس يروح

ارجع واقولك برضه اللى معاه هو اللى هايروح, واللى ماعهوش يدور ازاى هايكفى نفسى ويستر نفسه وبيته وبعدها يبقة يفكر فى ماتش...

طيب كنت اقدر اتصرف فى تمن تذكرة واروح الماتش,, بس عندى اولويات احط فيها الفلوس دى, ولو الفلوس دى زيادة عليا هاوديها فى صدقة ولا ذكاة احسن ماحطها فى مشاهدة مباراة كرة (لأنى لست متعصب كروى, ولأنى لا اتعامل مع الكرة اكثر من انها شئ ترفيهى)...

إقتباس :انا مش عارف ليه مصمم تدخل ولاءى فى موضوع زى ده انت زعلان يعنى عشان حروق علمنا طيب ايه رائيك اننا حرقنا علمهم وشتمناهم وقلنا عليهم شعب ابن حرام وبربره وشعب ابن فرنسا وقلنا مليون شهيد ايه اللى بيقولو عليهم وكلام كتير كده واتقال قبل مهما يحرقو علمنا يبقى منشتمهمش وتقلى فين ولاءك لما يشتمونا انا ولاءى للبلد لما اقف ضد الفساد عشان الفقراء لما انتخب رائيس عادل للبلد لما اقف فى وش الصهينة اللى بيقتلو اخونا فى فلسطين والعراق مش تقلى فين ولاءك عشان ناس اضربو فى ماتش كوره وكمان مفيش ولا حالة ضرب سبتت ولا فى اى محضر ولا حد متصور انه اتضرب ولا اتقتل ولا اللى اتقال ده كله وانا والله مستغرب انك تكون مسلم وموقفك كده فين سماحة الاسلام ولا مقرئتوش عن مواقف الرسول عشان يبقى قدوتنا ولا يمكن متعرفوش قصة قبيل وهبيل ولا متعرفوش مين مصلحته ان الموضوع يكبر كده.

انا مدخل ولائك فى الموضوع, لأنى مش فاهم ازاى تشوف علم بلدك بيتحرق, وبلدك بتتشتم, واللى كانوا بيمثلوك ويمثلونى ويمثلوا كل مصرى فى تشجيع المنتخب اتهانوا واتبهدلوا وطلع عينهم, ومع ذلك بتدافع عن اللى عملوا كده وبتتكلم بالظبط زيهم وكأنك منهم...

إقتباس :لالالا انا متابع الماتش كويس جدا وتابعت اخبار الموضوع ده من الاول للأخر وبدقه عاليه اووى وكل اللى طلعو فى برامج التوك شو من الفنانين اللى راحو الماتش قالو "ان واحنا دخلين السودان وكمان واحنا دخلين الاستاد محدش اتعرضلنا خالص وكل شىء كان سليم "
فمتقليش مش متابع على فكرا مهى المشكله اننا مبنعرفش ايه الاسباب الحقيقيه عشان كده مبنعرفش نحلل الموضوع
الامور الداخليه مرتبطه بالامور الخارجيه يا بيبو الشعب السلبى ده اللى انا بتكلم عليه انه لما غزة اضربت السنه اللى فاتت ومات 1300 تقريبا محدش فتح بقه وزى ميكون دول مش مسلمين وقبليها بسنين حادث العباره اللى مات 1400 منجيش بقى فى حتت ماتش تافه ونقول اداس على علمنا مهى اسرائيل داست على علمنا فى اسرائيل وبيستمو المصريين كل يوم بس الاعلام المصري فالح بس يتشطر على الجزائرين انا لو اخويه غلط وغلط فيا جامد وانا شايف ان فى عدو ليا ليه مصلحه انه يفرق بيه ابقى غبى لو مشيت زى مالعدو عاوز بزمتك هوا ده الولاء الحقيقى للى انت عوزه ؟؟؟
وبعدين اللى ثبت بالصور اننا ضربنا اتوبيس اللعيبه وانت شوفت كانو عملين ازاى اول مضربو تليفون للفيفا وسبتو الحاله واحنا عشوئيه فى كل حاجه
انا مش عارف امتى هنتعلم

مش عارف انت متابعه ازاى,,, يمكن انت تابعته فى قنوات او برامج تانية غير اللى كل المصريين شافوها؟ او انت شوفت ناس تانية غير اللى احنا شوفناهم (زى الجزائريين اللى كانوا ماسكين سلاح مثلا)...

(موضوع فلسطين مش هاتكلم فيه لأن ده شئ غير الشئ).

إقتباس :يابيبو على فكرا قبل مكمل انا مش فى الموضوع ده عشان انا وانت نكلم بعض بحده انت اكبر منى وانا محترم فرق السن وانا شيفك انسان محترم جدا
فبلاش تعتبر ان كلامى هجوم عليك والضحكه دى سخريه بس من اللى احنا فيه فى مثل بيقلك هم يبكى وهم يضحك واللى احنا فيه ده هم يضحك

ماحصلش حاجة يا طيب, بسيطة وانت اخ عزيز مش بس اصغر سننا...

إقتباس :اكمل الموضوع ياخى بيبو احنا بنعمل لما نساعد اخونا فى فلسين مينفعش نقول احنا طول عمرنا بنعمل لان ده واجب علينا والرسول عليه الصلاة والسلام وسى على مصر وقال خير اجناد الارض ووكنانة الله فى الارض يعنى احنا مصدر صلاح الله فى الارض للمسلمين ضد اعداء الله يعنى واجب علينا احنا اللى نساعد واحنا بنساعد مش عشان حد من العرب يساعدنا لا احنا بنساعد عشان ربنا وبعدين العرب مين قالك محدش عمل فى حرب

مانا قولتلك بلاش ندخل مواضيع غير موضوع الجزائر فى الحوار لأن دى قضاية مختلفة, لكن عشان احنا خير اجناد الأرض, واحنا مصدر صلاح الله فى الأرض, و و و ماينفعش بقة شوية كلاب يتطلعوا يحرقوا الرمز الأسمى بالنسبة لنا, ونقول معلش اصلنا اخوات!!!...
(مش هاتكلم فى قضاية خارج الموضوع ده)

إقتباس :اه صحيح بالنسبه للسلام مفيش حاجه اسمها سلام يابيبو فى اسلام فى قرأن روانت عارف ربنا قال ايه فى المواقف اللى زى كده فالسلام ده كذبه بنضحك على نفسنا بيها

مش عارف ايه قرأن روانت ده (ماعرفش غير قرأن ربنا)

واظن دينا واضح فى حاجة زى دى, فيما معناه "اذا تنازع اخوين منكم, صافحوا بينهم, فإذا اصلحوا فأصلحو, واذا لم يصلحوا فالمعتدى ياخد عقابه".

إقتباس :اللى بيحصل فى فلسطين مش محتاج يحزنا محتاج نقف وقفه صح قبل فوات الاوان
يا اخى هو احنا بلد عايشة فى رفاهية, هو احنا زى دولة زى الأمارات ولا السعودية ولا الكويت مثلا, هما كل مشاكلهم تعتبر اشياء ترفيهية..
احنا لسة عندنا ناس عايشة تحت خط الفقر, وعندنا كوارس فى بلدنا, نسعى اننا نخلص منها عشان نقدر نساعد غيرنا...

ماهو احنا مش هانكون متعريين (اسف فى اللفظ) وندور ازاى نغطى غيرنا,, هانبقة بنكدب على نفسنا وعلى غيرنا...

إقتباس :يأخى موضوع الجزائر ومصر موضوع عربيا ازاى مندخلش العرب فى الموضوع اذا كان الموضوع عربيا اساسا وانا مش بتكلم فى خارج الموضوع
انا بتكلم فى قلب الموضوع .
اخى بيبو انا يمكن بالنسبالك انى مش بتكلم بشكل عاقل او متفتح بس مش عشان مصر بلدى وشايف غلط فيها يبقى اقف واقول ولاءى لبلدى
لا انا اول الحور قلت ولو مكنتش قلت انا بقول اهو الجانبين المصرى والجزائرى غلطانين والحكومتين عملوكده عشان يلهو الشعبين فى مسائل تفهة
ومش بعيد اللى حرق علم مصر يكون الحكومه الزائريه مأجراه واللى ضرب الاتوبيس فى مصر الحكومه المصريه برو وراه لان مكنش فى حراسه على الاتوبيس وده خير دليل .

بص يا طيب, الموضوع عربى لأنه بين مصر (عربية الأصل) والجزائر (اسف فهم اشباه عرب وليسوا عرب)
لكن هذا لا يخص اى قضية اخرى بين مصر واى دولة اخرى سواء عربية او غيرها..

اما عن الغلط اللى انت بتتكلم عنه, فالمصريين وصلوا لأى غلط عملوه بعد احداث ام درمان, لكن قبلها اى كلام اتقال انه حصل فى مصر فهو كدب (لأنى شوفت بنفسى)

كنت عند فندق اوروبا (لو تعرفه فى شارع الهرم)
يوم مامصر هزمت منتخب الجزائر, وكان في نزلاء فى الفندق جزائريين, قبل ماينزلوا الشارع كانوا بيشاوروا بشتايم للمصريين من نوافذ غرفهم (اظنك تفهم ما اقصد)..

فعند نزولهم كنت راكب انا سيارة فلوكس صغيرة بقرب من الفندق, اقسم لك ان السيارة تحركت من مكانها من تخبط الناس بها...

عارف الناس ليه كانوا بيتخبطوا بها؟ من جرى القوات الأمنية ورائهم لفزعهم وابعداهم عن الجزائريين...

اما موضوع الأتوبيس فأنا لا اظن انه اكذوبة, لكنه ليس مقياس, لأنه لم يكن متعمد ولم يتم التجهيز له ولم يتم ارسال هؤلاء الأشخاص بشكل متعمد (مثلما تم ارسال الجزائريين بالطائرات الحربية), ولا مدهم بسلاح (مثل السنج والمطاوى التى رأيناها كلنا) حدفوا بالطوب (اى شوية شباب يقدروا يعملوا كده بمنتهى البساطة) ومع ذلك القوات الأمنية حرصت على انهاء الموقف قبل تأذى اى لاعب جزائرى...

إقتباس :يأخى بيبو انا جبت الفديو ده بالزات عشان اتناسب مع كلمنا لو كان فى منسبه فى الكلام انى اجيب فديو تانى كنت جبت مش معقول هجيب فديوهات فى كلام مش مشترك بين اللى بقوله والفديوهات دى انا بتكلم عن الفنانين وضربة مثال بالفنان محمد فؤاد
انا موقفى مش متهاجم على مصر بس انا قلت الجزائرين غلطنين بس اللى انا زلان عليه ومخلينى بتكلم كده العشوائيه اللى تعملت بيها الحكومه المصريه فى الموضوع ده وانا مقلتش انالجزائرين مش غلطنين انا بقووووووووووووول الاتنين غلطانين بس عشان الشئان المصرى يخصنى اكتر من الجزائرى فبنتقده اكتر ده كل الموضوع

انسى موضوع الفيديوا, لكن كلامك مش انتقاد, لأن انا نفسى بتنقد موقف الحكومة, لأنهم ما وفروش امن كامل لا للمنتخب ولا للجمهو, ولا جابوا حقنا بشكل يرضينا لحد دلوقتى, لكن انت بتقول الموضوع مش مستاهل, واننا شتمنا وافترينا و و يبقة انت بتهاجم مش بتنتقد..

إقتباس :انا مقلتش انكبتفترى عليا يابيبو ده موضوع وبنقشه مش مستهله اننا نزعل من بعض لان دى حرية نقاش
ابدا والله مفيش شىء عاوز اوصله الا انى اوصلك فكرى فى الموضوع ده وهل انت شايف ان الاعلام المصرى اللى فيه مئات القناواة كان منصف
والجزائر قناة وحدا بس انا جبت تردد قناة الجزائر من قبل الماتش ولايت دلوقتى موجوده
قسما بالله قسما بالله مفيش ولا جزائرى اتكلم عن مصر بسؤ فى القناة بتعتهم بس انتقدو الماتش وقالو ان حرام ان المنتخب المصرى ميصعدش لان فىه ناس كويسه جدا امثال ابو تريكه وعور زكى هوا ده الا قلوه وصحيفة الشروق الجزائريه معروف انها جريدة صفراء زى صحف عندنا كتير
اشمعنا سبنا كل الصحف اللى شتمت فيهم ومسكنا فى صحيفة وحدا صفرا شتمت فينا

لا هما اذكى من انهم يشتموا على قناة زى اللى انت بتتكلم عنها, لأن دى هاتبقة دليل مسجل ضدهم, لكن الصحف, يقدروا يقولوا زى مانت قولت, دى صحف صفراء, لكن موقف الحكومة انها تبعت شوية كلاب بطائرات حربية, وتوفرلهم فلوس يحجزوا بيها كل الفنادق ويشتروا بيها سلاح, وشعبهم نفسه يعمل العمايل القذرة اللى شوفناها مئات المرات بالبرامج المصرية, يبقة مش محتاجين كمان انهم يشتموا, ماهما اصلا شتموا وضربوا وعملوا اللى نفسهم فيه...

وبالمناسبة تعليقا على اخر حاجة انت قولتها "الولاء فى الحرب مش فى ماتش" المسألة مش مسألة ماتش, المسألة زى ماهو واضح فى عنوان الموضوع, ناس كنا واخدينهم اخوة, ومرة واحدة ظهر حقدهم وكرهم لينا بدون اى مقدمات...
(وبمناسبة كلامك الكتير عن قضية فلسطين)...

الضربة لما تكون من عدو مش بتوجعك اوى لأن ده اصلا عدو وانت مش منتظر منه انه يقولك "يا حبيبى"

لكن لما تجيلك من حد انت كنت فاكره اخوك قلبك بيوجعك قبل الم الضربة نفسها...
الرد
شكر من طرف :

الردود في هذا الموضوع
غل وكره جزائرى للمصريين - بواسطة Pepo - 2009-11-19, 08:34 PM
RE: غل وكره جزائرى للمصريين - بواسطة Pepo - 2009-11-19, 10:02 PM
RE: غل وكره جزائرى للمصريين - بواسطة Pepo - 2009-11-20, 12:05 AM
RE: غل وكره جزائرى للمصريين - بواسطة Pepo - 2009-11-20, 07:38 AM
RE: غل وكره جزائرى للمصريين - بواسطة Pepo - 2009-11-20, 08:53 AM
RE: غل وكره جزائرى للمصريين - بواسطة wail2000 - 2009-11-20, 11:58 AM
RE: غل وكره جزائرى للمصريين - بواسطة hgh20 - 2009-11-21, 06:06 PM
RE: غل وكره جزائرى للمصريين - بواسطة Pepo - 2009-11-29, 12:26 AM
RE: غل وكره جزائرى للمصريين - بواسطة Pepo - 2009-12-09, 07:36 PM