تحديث آخر نسخة 1.8.37

تقييم الموضوع :
  • 2 أصوات - بمعدل 3
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
غل وكره جزائرى للمصريين
اللى معاه يروح واللى معهوش ميرحش اممممم كده احنا دخلنا فى احتكار للكوره زى كل حاجه محتكرها الحزب الوطنى فى مصر وعلى فكرا انا قلت ان الحزب الموطنى مداش فرصه لحد يروح وانت مصمم ترجع لنفس النقطه وعلى فكرا الحزب الوطنى هوا اللى اتكفل انه يودى الفنانين يعنى محدش دفع حاجه هوا الحزب الوطنى مش الحزب الحاكم ومسؤل عن كل الشعب ليه يودى فنانين وميوديش مشجعين حقيقيين
---------------------------
وانا قلتلك احنا حرقنا علمهم زى محرقو علمنا ياريت نكون حياديين ولو انا قلت غير كده يبقى انا مش منصف ابدا وبعدين انا مدفعتش انت مصمم بردو انى بدافع عن الجزائرين لا اله الا الله انا قلتلك ان الاتنين غلطانين واللى كانو هناك مشجعين بالاسم مش بالصفه انا ولا نصفت مصر والجزائر "حكومات" وقلت ان الشعبين اضحك عليهم انت نفسك قلت اللى رحو هناك مسجلين خطر يبقى منقولش كل الجزائريين
وبعدين انت بتقلى بتكلم زيهم ياخى انا مصرى ومن البلد اللى وقفت وحربت عشان كل شبر فى مصر اللى هى السويس وكمان انا مسلم مينفعش اوقع الدنيا فى بعض عشان الولاء فى اخطاء انا قلتها من الجانبين وافتكر انا مدفعتش عن اى جانب فيهم انا قلت السلبيات بس وده قلب الموضوع
انا مش عارف يا بيبو بنائا على ايه انت بتقول انا بدافع عن الجزائر وبعدين انا فرقت بين الشعب والحكومه
------------------------
لالا معتقدش انى اتفرجت على فضئيات المصرين مشفوهاش لان النايل سات مصرى اساسا وبعدين انا بكلمك كلام انا سمعته من مثقفين مصر
وبكلمك بلسان ناس مش عاوزه فتنه مش كل اللى قلته انا ده وفى الاخر تقلى مش عارف انت متابع ازاى اخى بيبو اقرء الىل فوق وانت تعرف انا متابع ازاى
وبعدين متقليش ان احنا محصرناش الفلسطنين وان الفلسطنين ضربو المصرين ولما اقلك الاجابه السليمه تقلى انا مش هتكلم فى الموضوع ده
------------------------
ربنا يخليك يا بيبو وانت فعلا اخ عزيز وانا اتعلمت منك كتير واخذت مشورتك فى حجات كتير جدا
وربنا يديم المحبه وموضعنا ده مناقشه ساخنه مش اكتر واختلاف فى الاراء
------------------
وبالنسبه للسلام انا اقصد ان انت لما قلت ان مصر حمامة سلام طول عمرها وكان قصدى اوضحلك ان مفيش حاجه اسمها سلام احنا اللى اخترعنا السلام مع عدو لينا واسلمنا قال ان اليهود والنصاره مش هيسبونا فى حلنا غير لما ندخل فى دينهم
مكنتش اقصد فيها الجزائر خالص
----------------------
يأخى بيبو احنا مش عيشين فى ترفيه بس انت تعرف ان مصر من اغنى البلاد فى العالم وفى نفس الوقت من افقر شعوب الارض
لان النظام سرق البلد ونهبهة وده يخلينا نفكر ان الىل حصل فى السودان وراه يد خفيا
وبعدين احنا متعريين اه والبلد منهوبة وبردو هقلك ان ربنا كان اعلم بكل اللى هيحصل ده وعشان كده اوحى للرسول ان المصرين خير اجناد الارض
معنى كده اننا نقف جنب اخوتنا ونتكل على الله فى قصه عن الرسول عليه الصلاة والسلام فى اخر ايامه على ما اعتقد مش متذكر التاريخ
لما بعت رسول لدوله عشان تدخل الاسلام او يدفعو جزيه والدوله دى او البلد قطعو راس الرسول وارسلوه لسيدنا محمد
سيدنا محمد كان عنده تقريبا 40 الف مقاتل وهوا عارف ان اللى هيحربهم دول 100.000 مقاتل واكتر ومع ذالك اعلن الحرب عشان يبقا قدوتنا ان فى اوحش الظروف نتكل على الله فى الحق ونساعد المظلوم مبالك المظلوم ده مسلم وعربى
-------------------------------
إقتباس :بص يا طيب, الموضوع عربى لأنه بين مصر (عربية الأصل) والجزائر (اسف فهم اشباه عرب وليسوا عرب)
لكن هذا لا يخص اى قضية اخرى بين مصر واى دولة اخرى سواء عربية او غيرها..

اما عن الغلط اللى انت بتتكلم عنه, فالمصريين وصلوا لأى غلط عملوه بعد احداث ام درمان, لكن قبلها اى كلام اتقال انه حصل فى مصر فهو كدب (لأنى شوفت بنفسى)

كنت عند فندق اوروبا (لو تعرفه فى شارع الهرم)
يوم مامصر هزمت منتخب الجزائر, وكان في نزلاء فى الفندق جزائريين, قبل ماينزلوا الشارع كانوا بيشاوروا بشتايم للمصريين من نوافذ غرفهم (اظنك تفهم ما اقصد)..

فعند نزولهم كنت راكب انا سيارة فلوكس صغيرة بقرب من الفندق, اقسم لك ان السيارة تحركت من مكانها من تخبط الناس بها...

عارف الناس ليه كانوا بيتخبطوا بها؟ من جرى القوات الأمنية ورائهم لفزعهم وابعداهم عن الجزائريين...

اما موضوع الأتوبيس فأنا لا اظن انه اكذوبة, لكنه ليس مقياس, لأنه لم يكن متعمد ولم يتم التجهيز له ولم يتم ارسال هؤلاء الأشخاص بشكل متعمد (مثلما تم ارسال الجزائريين بالطائرات الحربية), ولا مدهم بسلاح (مثل السنج والمطاوى التى رأيناها كلنا) حدفوا بالطوب (اى شوية شباب يقدروا يعملوا كده بمنتهى البساطة) ومع ذلك القوات الأمنية حرصت على انهاء الموقف قبل تأذى اى لاعب جزائرى...

انا معاك فى اللى بتقوله وانت شاهد على اللى بتقوله لانك شوفته وانا قلت كذه مره انا مبدفعش عن الجزائرين انا بقول كلمة حق ان البلدين غلطنين
وادخل الرابط ده واقراء الموضوع ده ممكن تفهمنى اكتر

http://www.elfagr.org/NewsDetails.aspx?n...secid=3517

----------------------
إقتباس :انسى موضوع الفيديوا, لكن كلامك مش انتقاد, لأن انا نفسى بتنقد موقف الحكومة, لأنهم ما وفروش امن كامل لا للمنتخب ولا للجمهو, ولا جابوا حقنا بشكل يرضينا لحد دلوقتى, لكن انت بتقول الموضوع مش مستاهل, واننا شتمنا وافترينا و و يبقة انت بتهاجم مش بتنتقد..
انا قلت اننا شتمنا وافترينا لو كنت قلت كده فانا بقلك مش معنا كده انى بدافع عن الجزائر مره رابعه بقلك ان الطرفين غلطانين
ولو كنت اتكلمت عن مصر واتنقدتها اكتر فده عشان انا مصرى ويهمنى ان مصر تبص لاكبر من كده تقدر تقلى يعنى ايه مصر تختار السودان والحكومه تقول السودان اخوتنا وهيشرفونا والعروبه والدم ومصر والسودان واساسا احنا فى ارض عليها نزاع اسمها حلايب وشلاتين وحصل فيها حرب وبعد الماتش ترجع الحكومه تقول السودان خينه خانونا وباعونا ومفيش امن فى السودان والملعب كان وحش هما شافو ده بعد المباراه ولا عشان خسرنا ؟؟
-------------------------
بالنسبه لحكايت مندخلش العرب لا العرب فى الموضوع اقلك ليه
مصر عربيه والجزائر عربيه والسودان عربيه وقطر كمان عربيه وقالو ان قطر هى اللى سعت للفتنه لا واللى يغظنى ايه بقى ان الصحف الحكوميه القوميه فى مصر قالت اول حاجه ان صحيفة الشروق مموله من اسرائيل وبعد كده قالو لا الصحيفه الشروق ناطقه بالعربيه لصحيفة اسرائيلية وبعد كده نيجى لاهم نقطه قالو ان قطر بتمول صحيفة الشروق
نيجى لبقية العرب قالو ان تونس ضدنا وبيكرهونا وقالو ان ليبيا ضدنا وبيكرهونا ووقفو جنب الجزائر وقالو ان المغرب ضدنا وعوزه مصر تخسر
ماعلينا
--------------------------
جميل جدا اخر الكلام بس انا مفهمتش انت تقصد ايه
(وبمناسبة كلامك الكتير عن قضية فلسطين)...
وبعدين قلت

الضربة لما تكون من عدو مش بتوجعك اوى لأن ده اصلا عدو وانت مش منتظر منه انه يقولك "يا حبيبى"

لكن لما تجيلك من حد انت كنت فاكره اخوك قلبك بيوجعك قبل الم الضربة نفسها...
قصدك على الجزائر ولا الفلسطنين
--------------------
بصرف النظر عن الاخر الىل بتقول عليه فلسطينى او جزائرى مع انى اعتقد اعتقاد كبير انك تقصد الجزائرين
المهم لو هنتكلم عن كره العرب للمصرين دلوقتى وحبهم ليهم ايام عبد الناصر لما بومدين رئيس الجزائر دفع شيك لروسيا على بياض عشان السلاح يروح لمصر ده مش حب لمصر وبعد كل ده لما العرب يعتمدو على مصر انها خير اجناد الارض وبعد كل ده يتراجع الدور المصرى

من يومين شوفت مفكر على قناة دريم بيتكلم فى موضوع الكره ده طلع واحد على التليفون بيقله يا استاذ انا ليا قصه زمان كنت فى السعوديه
ايام النكسه وكنت رايح شغلى كان معايه واحد سعودي كل يوم يسلخنى ويقلى انتو كذه وكذه وكذه وعمله مشاكل فى شغله
الراجل بيقلك بعد حرب 73 الراجل السعودى ده جاله واعتزرله وقاله انتو رفعتو رسنا وانتو فعلا خير اجناد الارض
لما المصرى يرجع زى زمان صدقنى محدش هيكرهو
ونائب رائيس المخابرات السعودى السابق قال مصر لما كانت رائدة كان كل العالم العربى يتبعها ولما تراجعت تراجع معها العالم العربى
وانا تحليلى للى بيحصل ده هوا فعلا زياده ومحدش يقبله بالنسبه للجزائرين لكن بالنسبه للعرب ده عشم عشان مصر ترجع زى الاول
ومصر قادره انها تبقى اقوى دوله فى العالم بس لو حصل فيها ديمقراطيه
والديمقراطيه تنص على اختيار الشعب لحاكمه
انا عارف انى خرجت شويه عن الموضوع بس ده بردو فى اطار موضوع عربى بصرف النظر عن انه داخل
الرد
شكر من طرف :

الردود في هذا الموضوع
غل وكره جزائرى للمصريين - بواسطة Pepo - 2009-11-19, 08:34 PM
RE: غل وكره جزائرى للمصريين - بواسطة Pepo - 2009-11-19, 10:02 PM
RE: غل وكره جزائرى للمصريين - بواسطة Pepo - 2009-11-20, 12:05 AM
RE: غل وكره جزائرى للمصريين - بواسطة Pepo - 2009-11-20, 07:38 AM
RE: غل وكره جزائرى للمصريين - بواسطة Pepo - 2009-11-20, 08:53 AM
RE: غل وكره جزائرى للمصريين - بواسطة wail2000 - 2009-11-20, 11:58 AM
RE: غل وكره جزائرى للمصريين - بواسطة hgh20 - 2009-11-21, 06:06 PM
RE: غل وكره جزائرى للمصريين - بواسطة Pepo - 2009-11-29, 12:26 AM
RE: غل وكره جزائرى للمصريين - بواسطة Pepo - 2009-12-09, 07:36 PM