تحديث آخر نسخة 1.8.37

تقييم الموضوع :
  • 2 أصوات - بمعدل 3
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
غل وكره جزائرى للمصريين
إقتباس :اللى معاه يروح واللى معهوش ميرحش اممممم كده احنا دخلنا فى احتكار للكوره زى كل حاجه محتكرها الحزب الوطنى فى مصر وعلى فكرا انا قلت ان الحزب الموطنى مداش فرصه لحد يروح وانت مصمم ترجع لنفس النقطه وعلى فكرا الحزب الوطنى هوا اللى اتكفل انه يودى الفنانين يعنى محدش دفع حاجه هوا الحزب الوطنى مش الحزب الحاكم ومسؤل عن كل الشعب ليه يودى فنانين وميوديش مشجعين حقيقيين

يا طيب انت اللى ليه مصمم على ان ده شئ اساسى والحكومة ملزمة تودى فيه الناس,,, دى مبارة كرة قدم, مش حرب عشان نلزم الحكومة تودى الجنود... دى مباراة شئ ترفيهى, كأنك عايز تروح السينما, لو معاك تروح, مش معاك تستنى الفيلم لما ينزل على التليفزيون وتشوفه...

إقتباس :وانا قلتلك احنا حرقنا علمهم زى محرقو علمنا ياريت نكون حياديين ولو انا قلت غير كده يبقى انا مش منصف ابدا وبعدين انا مدفعتش انت مصمم بردو انى بدافع عن الجزائرين لا اله الا الله انا قلتلك ان الاتنين غلطانين واللى كانو هناك مشجعين بالاسم مش بالصفه انا ولا نصفت مصر والجزائر "حكومات" وقلت ان الشعبين اضحك عليهم انت نفسك قلت اللى رحو هناك مسجلين خطر يبقى منقولش كل الجزائريين
وبعدين انت بتقلى بتكلم زيهم ياخى انا مصرى ومن البلد اللى وقفت وحربت عشان كل شبر فى مصر اللى هى السويس وكمان انا مسلم مينفعش اوقع الدنيا فى بعض عشان الولاء فى اخطاء انا قلتها من الجانبين وافتكر انا مدفعتش عن اى جانب فيهم انا قلت السلبيات بس وده قلب الموضوع
انا مش عارف يا بيبو بنائا على ايه انت بتقول انا بدافع عن الجزائر وبعدين انا فرقت بين الشعب والحكومه

اه احنا حرقنا علمهم,, لكن التوقيت كان امتى,, كان بعد احداث ام درمان, وكان امام السفارة الجزائرية,, يعنى كانوع همجى للرد على قلة الأدب اللى شوفناها منهم...
وبعدين انا مش بتهمك لما بقولك انت بتدافع عن الجزائريين, لكن كلامك اعزرنى مش منطقى انه يطلع من مصرى غيور على بلده,, الجزائريين فى المباراة اللى اتلعبت فى مصر,, اتعرضوا فيها لأشياء "تافهة مقارنة بردهم" لا تذكر, فأخذتها احدى الصحف (ولتكن صفراء) وكبرت المسألة وقالت ان فى جسس وقتلة وشهداء (مش عارف شهداء بمناسبة ايه)
من الجمهور الجزائرى اللى راح مصر (وطبعا مش محتاج اقولك على نفس الحدث اللى انا شوفته بنفسى عند فندق اوروبا)...
فابقة الرد بقة بالقوات الجوية (حكومة) وبوسائل الأعلام (انت ماقريتش جريدة الهداف الجزائرية؟ ولا انت مش متابع؟)
ومن الشعب نفسه اللى راح يشجع,, ولا شوف سلوك الاعبين نفسهم فى المبارة كان باين كل مايحويه من شر...

انا برضه حيادى, لكن اللى هما عملوه قطعوا بيه اى نقطة وصل كان ممكن الواحد يبص منهم عشان يوصل مابين الطرفين...

إقتباس :لالا معتقدش انى اتفرجت على فضئيات المصرين مشفوهاش لان النايل سات مصرى اساسا وبعدين انا بكلمك كلام انا سمعته من مثقفين مصر
وبكلمك بلسان ناس مش عاوزه فتنه مش كل اللى قلته انا ده وفى الاخر تقلى مش عارف انت متابع ازاى اخى بيبو اقرء الىل فوق وانت تعرف انا متابع ازاى
وبعدين متقليش ان احنا محصرناش الفلسطنين وان الفلسطنين ضربو المصرين ولما اقلك الاجابه السليمه تقلى انا مش هتكلم فى الموضوع ده

جايز ثقافتك غير ثقافتى,, يمكن انت بتقرأ لناس عقولهم اكبر من عقلى المتواضع,, لكن مع كل ده, مهما كان السبب (الكاذب) مش هاسامح للى حصل للمصريين فى السودان ولا حرق علم مصر...

اما عن موضوع فلسطين فانا ماقولتلكش انا مش هاتكلم فى الموضوع هنا عشان خايف انى اتابع الحوار معاك,, بس شايف ان الكلام بيتحرف عن اصل الموضوع ويتفرع فى الف اتجاه (وانت مصمم على اراء مجرد انها موجودة فى دماغك عايزها تبقة هى اللى صح) وده مش سهل بالنسبة لى انى كل مرة اقدر الاقى نص ساعة ولا ساعة اقعد اكتب فيها تعليق (امبارح عشان ارد على كلامك ضحيت بالساعة اللى كنت هانامها من يومين)

إقتباس :يأخى بيبو احنا مش عيشين فى ترفيه بس انت تعرف ان مصر من اغنى البلاد فى العالم وفى نفس الوقت من افقر شعوب الارض
لان النظام سرق البلد ونهبهة وده يخلينا نفكر ان الىل حصل فى السودان وراه يد خفيا
وبعدين احنا متعريين اه والبلد منهوبة وبردو هقلك ان ربنا كان اعلم بكل اللى هيحصل ده وعشان كده اوحى للرسول ان المصرين خير اجناد الارض
معنى كده اننا نقف جنب اخوتنا ونتكل على الله فى قصه عن الرسول عليه الصلاة والسلام فى اخر ايامه على ما اعتقد مش متذكر التاريخ
لما بعت رسول لدوله عشان تدخل الاسلام او يدفعو جزيه والدوله دى او البلد قطعو راس الرسول وارسلوه لسيدنا محمد
سيدنا محمد كان عنده تقريبا 40 الف مقاتل وهوا عارف ان اللى هيحربهم دول 100.000 مقاتل واكتر ومع ذالك اعلن الحرب عشان يبقا قدوتنا ان فى اوحش الظروف نتكل على الله فى الحق ونساعد المظلوم مبالك المظلوم ده مسلم وعربى

اعزرنى وسامحنى, بس اكتر حاجة مستفزانى فى كلامك, انى حاسس بوجود شعارات كتيرة فيه...
نتكلم بالبلدى شوية,, لما تكون انت نايم فى بيتك مش لاقى غير غطا واحد يا تتغطى انت بيه يا تغطى بيه مراتك, يا تغطى بيه ابنك الصغير,, طبعا انت ومراتك جيتم على نفسكم عشان تغطوا ابنكم الصغير (او انت كاحاكم منزل ظالم (بالطبع لست انت المقصود هذا مجرد مثال) اخدت الغطاء لنفسك)
هل تقنعنى ان لما يجى ابنك الكبير (الذى لديه ضمير) يقولك هات الغطاء, هايقولك هات الغطاء, سيطلبه لتغطية اخيه الصغير, ولا هايطلبوا عشان ابن امام الجامع مش لاقى يتغطى؟ اجابة السؤال ده المفروض بالمنطق, تقولك انا اقصد ايه بكلامى...
---------
بالنسبة للمقال اللى اشرت ليه, فاده برضه مش مقياس, يمكن بسبب عدم التنظيم, او الهمجية الناتجة عن التعصب (سواء فى مصر او عند هؤلاء الاخرين)

إقتباس :انا قلت اننا شتمنا وافترينا لو كنت قلت كده فانا بقلك مش معنا كده انى بدافع عن الجزائر مره رابعه بقلك ان الطرفين غلطانين
ولو كنت اتكلمت عن مصر واتنقدتها اكتر فده عشان انا مصرى ويهمنى ان مصر تبص لاكبر من كده تقدر تقلى يعنى ايه مصر تختار السودان والحكومه تقول السودان اخوتنا وهيشرفونا والعروبه والدم ومصر والسودان واساسا احنا فى ارض عليها نزاع اسمها حلايب وشلاتين وحصل فيها حرب وبعد الماتش ترجع الحكومه تقول السودان خينه خانونا وباعونا ومفيش امن فى السودان والملعب كان وحش هما شافو ده بعد المباراه ولا عشان خسرنا ؟؟

حلو من هنا كلامك بدأ يكون نقد حقيقى ومنطقى جدا انه يطلع من مصرى...
وانا مش مختلف معاك ان حكومتنا هى المذنبة الأولى فى احداث ام درمان...
ليس فقط لأختيارها للسودان, لكن لعدم تامين اللاعيبة والجماهير التى ذهبت بشكل يطمئن كل منهما, اللاعبين اثناء اللعب او المشجعين اثناء التشجيع...
وايضا حكومتنا مذنبا لعدم اتخاذها موقف مرضى حتى الأن وبتحاول تخلى الموضوع يعدى بمرور الأيام (ده بعينهم)

اه بالمناسبة,,, انا وقفت عضوية مصرى هنا فى المنتدى لأنه دخل سب فى الجزائريين سب علنى (يعنى مش سب بتعصب, ولا بتوجيه تهم, لا سبهم, ) هل مازلت ترى نفسك المحايد الوحيد فى الأمر؟

إقتباس :بالنسبه لحكايت مندخلش العرب لا العرب فى الموضوع اقلك ليه
مصر عربيه والجزائر عربيه والسودان عربيه وقطر كمان عربيه وقالو ان قطر هى اللى سعت للفتنه لا واللى يغظنى ايه بقى ان الصحف الحكوميه القوميه فى مصر قالت اول حاجه ان صحيفة الشروق مموله من اسرائيل وبعد كده قالو لا الصحيفه الشروق ناطقه بالعربيه لصحيفة اسرائيلية وبعد كده نيجى لاهم نقطه قالو ان قطر بتمول صحيفة الشروق
نيجى لبقية العرب قالو ان تونس ضدنا وبيكرهونا وقالو ان ليبيا ضدنا وبيكرهونا ووقفو جنب الجزائر وقالو ان المغرب ضدنا وعوزه مصر تخسر
ماعلينا

يا طيب, انت وانا والكثير من العرب, يعلمون ان هناك الدول العربية مقسمة, جزء منهم قليل مستقل, يحاول ان يساير اموره, مثل مصر, وليبيا وجزء اخر ينتمى الى دول بكستان وافغانستان ويمولون بعضهم لبعض ويقومون بالفتن بين الدول العربية لمصالحهم...

وجزء اخر ينتمى الى اسرائيل وامريكا,, ونحن جميعا نعلم هذه الأمور...

فاكل اللى بيوقع بين مصر واى دولة اخرى فالموضوع حاجة من اتنين, اما ان اللى بيوقع ده من احد القسمين المذكورين, او ان الدولة المشار اليها تنتمى لأحد القسمين...

فلا داعى للخوض فى هذا الحديث لأنى بصراحة, لست مثقف بدرجة كافية لأعطيك تفاصيل دقيقة (وحتى لو كان لدى التفاصيل لما عرضتها لأنها ستطور من الفتنة وتوسع مجالها اكثر)

إقتباس :جميل جدا اخر الكلام بس انا مفهمتش انت تقصد ايه
(وبمناسبة كلامك الكتير عن قضية فلسطين)...
وبعدين قلت

العدو فهو صهيون واحد, اما الأخ فأكيد اقصد من جعل من مباراة كرة قدم نقطة بداية لعداوتنا, وللأسف نتج عن ذلك انى انا كاشخص بسيط مصرى, لا استطيع ان اقبل اى جزائرى كا اخ او حتى مجرد صديق...

اما الفلسطيين, الواحد لما بيفكر فى حالهم, بيقول حتى لو هما اللى قتلوا (على فرض انك صح وانا غلط) المصريين على الحدود
فاربنا اللى يعلم بمدى الضغوط والمأساة اللى هما عايشينها, وينفع اننا نتغاضى النظر ونسامح مع مرور الوقت...

وبالنسبة لكلامك الأخير انا اتفق معاك فى اغلبه, لكنى مازالت ارى ان الجزائريين اعتدوا علينا واهانونا واننا لدينا حق ولن نقبل الا ان نأخذه...

مشاكلنا مع حكومتنا هايجى الوقت اللى نحلها, احنا بقالنا زمن ساكتين, بس السكات بيولد انفجار وده شئ يخص المصريين مش لازم نتكلم فيه فى موضوع بيشمل حد تانى غير المصريين (اسرار بيوت نحب نصونها لنفسن, مع ان ماباقاش فى اسرار, بس ماحبش انتقد بلدى ادام حد غريب, احب اخد حقى فيها ادام اخواتى واهلى وبس)..
الرد
شكر من طرف :

الردود في هذا الموضوع
غل وكره جزائرى للمصريين - بواسطة Pepo - 2009-11-19, 08:34 PM
RE: غل وكره جزائرى للمصريين - بواسطة Pepo - 2009-11-19, 10:02 PM
RE: غل وكره جزائرى للمصريين - بواسطة Pepo - 2009-11-20, 12:05 AM
RE: غل وكره جزائرى للمصريين - بواسطة Pepo - 2009-11-20, 07:38 AM
RE: غل وكره جزائرى للمصريين - بواسطة Pepo - 2009-11-20, 08:53 AM
RE: غل وكره جزائرى للمصريين - بواسطة wail2000 - 2009-11-20, 11:58 AM
RE: غل وكره جزائرى للمصريين - بواسطة hgh20 - 2009-11-21, 06:06 PM
RE: غل وكره جزائرى للمصريين - بواسطة Pepo - 2009-11-29, 12:26 AM
RE: غل وكره جزائرى للمصريين - بواسطة Pepo - 2009-12-09, 07:36 PM